Boswandeling naar de vuurtoren Vlieland
© Leukeplekjes.nlVanaf de huisjesterreinen loop je naar het Vliepark. In het bos, bij de eerste bocht, als de weg naar links buigt gaat een schelpenpad naar rechts en een bospad rechtdoor. Neem het bospad rechtdoor. Loop dat uit tot je op een schelpenpad komt. Ga rechtsaf het schelpenpad op totdat je bij de torenvijver aan je linkerhand komt. Ga voor de torenvijver linksaf en neem het eerste pad links. Na een 20-tal meters is er een splitsing, dan links aanhouden. Dit pad slingert door de bossen naar de top van het Vuurboetsduin waar de vuurtoren op staat. Onderweg zijn een paar leuke uitkijkjes.

Als je uitgekeken ben bij de vuurtoren (je kan bijna helemaal rond lopen en soms zelfs de vuurtoren beklimmen) neem je het breedste schelpenpad naar beneden (dus juist niet de kant van het dorp opgaan). Je loopt dan naar het zuid-westen. Vrij snel is er een bospad aan je rechterhand. Neem dit en volg het totdat je op een schelpenpad komt. Ga rechtsaf het schelpenpad op. Na verloop van tijd gaat het vrij steil naar beneden en is het verhard om te voorkomen dat de regen het wegspoeld. Op een T-splitsing aangekomen heb je een keuze. Rechtsaf ga je terug naar de huisjes.
© Leukeplekjes.nl
Je kan ook even naar links gaan om te genieten van het uitzicht over de plassen van het kooispleklid:

De toplaag van de kooispleklid is een aantal jaren geleden afgegraven om te voorkomen dat de heide overwoekerd zou worden met grassen (door bemesting via zure regen). Door de rijke toplaag weg te halen komt het arme zand weer boven waardoor allerlei planten weer de kans krijgen. De afgegraven plekken staan regelmatig onder water hetgeen niet alleen een fraai plaatje opleverd, maar ook een ideale plek voor vogels is. Dus neem je verrekijker mee !